יום שני, 14 בנובמבר 2011

שיווק - its a bitch



"זה המקום שלי לדבר,  כמו כל ישראלי טוב, על משהו שאני לא מבין בו"




שיווק - its a bitch...


סליחה על הביטוי, אבל כולנו יודעים שזה נכון, אז בואו נפתח את הקלפים על השולחן, ונדבר גלויות.


זה המקום שלי לדבר,  כמו כל ישראלי טוב, על משהו שאני לא מבין בו - על שיווק. או יותר נכון שיווק למשחקים.


האמת היא, שאני מבין לא רע בשיווק. לי ולאשתי יש חלק במרפאה שהיא מנהלת, המרפאה כבר קיימת כמה שנים טובות, ומרוויחה לא רע בכלל, מה שאומר, שלמכור את השירותים שלנו אנחנו בסך הכל יודעים. וזאת למרות זה שחלק מהפצינטים שלנו הם פשוט חולי נפש. (זה היה בסדר גמור אם היינו מרפאה לבריאות הנפש, אבל אנחנו מרפאת שינים, עם מספר מומחים). אז אנחנו יודעים אייך להגיע לאנשים, שצריכים טיפול שיניים, ואפילו לשכנע אותם שהם צריכים להתעלות מעבר לפחדים שלהם, ולטפל בעצמם, כדי שיוכלו לעשות דברים זניחים כמו לחייך ולאכול. אבל שיווק מרפאת שיניים, הוא דבר מאוד שונה משיווק משחקים, ובמיוחד בתחום שאני מתעסק בו, שזה משחקים לאייפון.




"אני לא מישהו שמפחד מללמוד שפה חדשה. כבר קשה להפתיע אותי"










רק שלשום הייתי בכנס של גוגל ואנדרואיד (תודה ליובל ספיר על הכניסה, ומצטער שלא מצאתי לך אפור, והמבין יבין) יצא לי לפגוש כמה מחברי, איתם יצא לי לעבוד בעבר בהייטק. [ הכנס כאן shoutout לרנן, ולמייק] .  מן הסתם חלק גדול מהכנס היה ממוקד אנדרואיד, ובין השאר שמעתי כמה הצעות לעבור לפיתוח לאנדרואיד, או לגרסאות מוביל עתידיות של windows. עכשיו, זה לא שאני לא מבין, שהשווקים האלה טומנים בתוכם אפשרויות חדשות ליצור ולהתפתח, אבל להגיד לכם את האמת, אחרי שכבר למדתי די טוב, ליצור משחקים שאני אוהב עם objective c ו cocos2d. ממש אבל ממש לא בא לי להחליף כיוון כל כך מהר. 


ללמוד לתכנת לאייפון עם  objective c  ו cocos2d זה היה לא פשוט. זה היה ללמוד סינטקט שונה, זה היה ללמוד מחדש להתמודד עם ניהול זיכרון (מה שלא ממש עשיתי מאז שתכנתתי ב C בלימודים) ולהתמודד עם זה, שזה לא תכנות עם מנוע, ושצריך לבנות כלים, מסויימים, רק כדי שתוכל לדעת לפחות חלקית אייך דברים נראים על המסך. באמת, לתכנות הזה יש קשיים, ואני לא מישהו שמפחד מללמוד שפה חדשה. כבר קשה להפתיע אותי אחרי בייסיק, C++, ג'אווה, פיטון, C#,  שלא לדבר על actionscript 2 ו- 3 ואפילו קצת XNA ושפת התכנות לתוכנת התלת מימד מאיה. אבל אני מודה, להכנס ל אובג'קטיב  C היה קצת קשה, אחרי הכל זה כיוון התפתחות שונה של שפות, מהצד של העץ של C++, ג'אווה ו actionscript. אבל למדתי לאהוב את השפה הזאת, והיום אני כבר מסוגל לעשות משחקים פיזיקאליים די ממגניבים תוך זמן קצר.


"הייתי שמח להגיד שכבר עבדתי על משחק שהכניס הרבה כסף, אבל ממש לא. לעומת זאת יש לי כבר קצת ניסיון עם משחקים שסמכו עליהם שזה שהמשחק טוב, יגרום בסופו של דבר לזה שהוא ימכור ו...לא ממש. "




עכשיו אחרי שכבר השקעתי בה ואני בתוכה, לא בא לי כל כך לעזוב אותה.  אני כבר זוכר את הבטחות העבר לגבי הפוטנציאל של משחקי פייסבוק, משחקי XNA, משחקי תנועה - תמיד יש מכניקה חדשה, אבל אחת הבעיות העיקריות שתמיד נשארת זה השיווק - יצרת משחק טוב (בתקווה) או לא טוב (גם יכול לעבוד) עדיין צריך למכור אותו, להביא אותו להמונים, כדי להכניס כסף, כדי שתוכל להכין עוד משחקים. הייתי שמח להגיד שכבר עבדתי על משחק שהכניס הרבה כסף, אבל ממש לא. לעומת זאת יש לי כבר קצת ניסיון עם משחקים שסמכו עליהם שזה שהמשחק טוב, יגרום בסופו של דבר לזה שהוא ימכור ו...לא ממש. 


העובדה היא שכמו בהרבה מקצועות אחרים, שיווק הוא הדבר הכי חשוב. תמיד אומרים שיש 3 דברים חשובים במכירות location location location, אבל אפילו זה לא בדיוק נכון בתחום שלנו. זה לא משנה אם אתה עושה משחק קאזואל עם כפתור אחד, או טריפל A, צריך למכור אותם בסוף, וזה תמיד מדכא להפגש עם האמת הזאת פנים אל פנים, כי אנחנו אומנים, ואנחנו עובדים מאוד קשה, רק כדי ליצור את המשחק. 


"משחק טוב + כסף לשיווק != המון כסף"














ובואו אני אספר לכם עוד אמת קטנה שאתה מכירים:


משחק טוב + כסף לשיווק != המון כסף


כן, גם אם יש לך קצת כסף, שאתה יכול לשים על שיווק. אפילו כסף, יותר משיש להרבה אחרים שהיה שמחים שיהיה להם את זה, כסף שמוציאים על שיווק הוא הימור. השוק משתנה כל הזמן, אפילו משהו שהיה עובד בעבר, ואפילו עבד לך, יכול שלא לעבוד היום. זה יכול להיות הבדל של שמיים וארץ, להוציא את הכסף הזה ביום שבת או ביום שני. להוציא אותו בבום על קמפיין של יומיים, או על כמה קמפיינים קטניים יותר במשך שבוע. 






"משחקים פחות טובים, עם תוכן יותר דליל יכולים להצליח יותר פשוט כי הם שוקלים פחות מהמשחק המושקע שלכם. "












יש דברים שלא עובדים מעצם זה שפעם התחרית בכמה מאות אלפים, ועכשיו אתה מתחרה במיליון, או מזה שפעם אנשים היו רגילים להתנסות בגירסה חינמית, ולקנות את המלאה ב 99 סנט, ועכשיו הם כבר התרגלו לצרוך משחקים חינמיים. שלא לדבר על זה, שמשחק ששוקל מעל 20 מגה, יעבוד פחות טוב בהרבה מזה ששוקל פחות, מעצם זה שאנשים חייבים חיבור WIFI כדי להוריד אותו. תחשבו על האבסורד, משחקים פחות טובים, עם תוכן יותר דליל יכולים להצליח יותר פשוט כי הם שוקלים פחות מהמשחק המושקע שלכם. 






" - Marketing is underrated."










אז זרקתי פה כל מיני דברים של שיווק, וכל מיני בעיות, וזה אולי נשמע כאילו יש לי התחלה של הבנה מה אמורים לעשות בשיווק של משחק, אבל בתחלס - ממש לא. זו בעיה אמיתית. ולהגיד את האמת, אני לא מתכוון לטפל בה יותר מידי. אני מתכנת, ואני Game Designer ואני גם tester ובונה שלבים אם צריך, אבל שיווק משחקים, זה משהו שגדול עלי. אני נאלץ להשאיר את החלק הזה של העבודה לאנשים אחרים. כך שיש לי רק דבר אחד נוסף להגיד על שיווק - Marketing is underrated.


לדעתי שיווק זה משהו שצריך להתחיל לעבוד עליו מ Day 1. צריך להשקיע בו לא פחות מתכנות ו ART , וצריך להתייחס אליו כדבר החשוב ביותר. לעשות משחק, לא משנה כמה טוב, ואז להתחיל לעבוד על השיווק שלו - זו טעות. צריך שיהיו אנשים בחברה  שזה מקצועם, ושמרוכזים בזה יומם בלילה, ועדיף גם שיהיו טובים בזה. זו האמת העצובה קצת, אבל שטויות - אנחנו אוהבים אתגרים. 
אם היינו רוצים חיים רגועים, וכסף קל היינו עובדים בהיי טק... טוב, לא באמת. אין שום דבר קל בלהיות אומן, אבל לעבוד על דברים שלא אתה חשבת עליהם, ושאתה לא באמת תורם 110% מהיכולות שלך כדי לעבוד עליהם. והייטק לא באמת כזה קל, עובדה שפחות מ 10% עוסקים בזה. אז אם כבר עובדים קשה, עדיף כבר להתאמץ ולעבוד על החלומות שלנו. 


ולסיום, כפי שאמרתי - אני די אידיוט בנושא של שיווק משחקים, אבל אם יש לכם הערות, הארות, או דעות בנושא, אני אשמח אם תכתבו עליהם בתגובות.


שפי

5 תגובות:

  1. "צריך להתייחס אליו כדבר החשוב ביותר" - שפי, אני לא מסכים. שיווק זה חשוב, בעיקר בשו אולטרא-תחרותי כמו משחקי אייפון, אבל הוא לא הדבר החשוב ביותר.

    משחק מחורבן שתוציא עליו 100,000 שקלים לשיווק לא בהכרח יחזיר את ההשקעה, שלא לדבר על רווחיות. יש מספיק משחקי AAA עם תקציבי שיווק גדולים שנכשלו ופה ושם גם הצלחות עצמאיות כמו Minecraft לא היה להן תקציב שיווק כלל.

    השבמחק
  2. שים לב למשפט שציטטת - "צריך להתייחס אליו כדבר החשוב ביותר". כלומר זה לא הדבר החשוב ביותר, אבל נחוץ, בגלל שהנטייה שלנו היא קצת להמעיט בערכו, לעשות "אפלייה מתקנת" .

    לגבי משחק מחורבן שאני אוציא עליו סכום גדול, יש דוגמאות שזה גם עובד, אבל נעזוב את זה. אני יוצא מתוך הנחה במה שכתבתי, שאנחנו בונים משחקים, לא חירטוטים. אחרת הדיון בכלל לא רלוונטי.

    לגבי אלא שהצליחו בלי שיווק בכלל - זה שטויות, כולל מינקראפט אגב. זה שלא הוציאו על המשחק כסף לשיווק, לא אומר שלא נעשה לו שיווק. אם אפל למשל, מחליטה שהיא דוחפת משחק שיצרת. או שאנשים מתחילים להפיץ משחק שיצרת בגלל שהוא מעניין אותם, אז אולי אתה לא עשית במכוון שיווק אבל זה עדיין שיווק.

    במקרה של מיינקראפט מדובר בתופעה מסוג "פרה סגולה" (תודה איתי, ושי על ההסבר בנושא) כלומר משהו שיוצא מגדר הרגיל, וגורם לדיבור עליו. זה כלי שיווקי מוכר, וגם אם משחקים כמו מיינקראפט או ברייד יצרו שימוש בו במקרה, זה עדיין שיווק.

    השבמחק
  3. בכל מקרה, רציתי להגיד גם תודה על התגובה.

    השבמחק
  4. כל הכבוד על השיתוף

    השבמחק