יום ראשון, 30 באוקטובר 2011

רשומונת: סיבה לאופטימיות

כשאנחנו מדברים על האפשרויות שמשחקי וידאו נותנים לנו, אנחנו תמיד מדברים על האפשרות לבנות משחקים חינוכיים, משחקים שמלמדים. זה אחד ה"נשקים" הפופולארים בהסברה על מה טוב במשחקי וידאו, כשמדברים עם אנשים שחושבים שמשחקים זה בזבוז זמן, אבל בעוד שקל לדבר על האפשרויות שקיימות בכך, לפעמים קשה לתת דוגמה ממשית.


הסיבה לכך היא שאפילו משחקים חינוכיים טובים, נותנים את ההרגשה הרבה פעמים כאילו עדיין מכריחים אותנו ללמוד, כאילו דוחפים לנו את תרגילי מתמטיקה בגרון, ובעוד שזה יכול להיות הרבה יותר טוב, מלשבת בבית ולפתור תרגילים, זה עדיין לא הופך ל"כייף" עדיין זה לא משחק, שהשחקן יבחר בו אוטומטית על דעת עצמו.


אבל הינה, אני שמח להגיד שמצאתי את הדוגמה המושלמת ל"משחק" שמלמד, ושכייף לשחק בו. לא סתם שמתי את המילה משחק במרכאות, כי למרות שהוא כיפי מאוד וממכר, הוא ללא ספר כלי לימודי קודם כל. והמשחק הזה הוא Rocksmith






Rocksmith הוא משחק שמלמד נגינה על גיטרה חשמלית, לא מפלסטיק עם לחצנים, לא גיטרה שבאה עם המשחק (למרות שיש גם את האפשרות הזאת) גיטרה חשמלית רגילה לכל דבר, שמתחברת  לכבל שמגיע עם המשחק. לא צריך מגבר, ולא צריך כלום. המשחק מלמד אותך לנגן רק עם גיטרה הכבל, ובמקרה שלי PS3. כיוון שבדומה למשחקי מוזיקה קודמים, מנגנים עם השיר ברקע, וכיוון שאין ענישה על טעויות, המשחק הזה הוא כלי מצויין ובלתי מאיים ללימוד נגינה על גיטרה תוסיפו לזה שהרמת קושי משתנה לפי ההצלחה שלכם, שהמשחק עוזר לכם לכוון את הגיטרה, ושיש כל מיני מדריכים, משחקונים ואתגרים שנועדו לעזור לכם להשתפר בטכניקות השונות, תתחילו להבין למה הוא עושה את העבודה שלו כל כך טוב. יש לו מעט חסרונות, שוליים למדי, כמו שהשימוש בממשק (תפריטים) לא לגמרי ברור בהתחלה, ושלנגן מחדש שיר, או לחזור על אתגר אומר לצאת ולהכנס שוב לאותו חלק, אבל פרט לזה המשחק הזה עושה את העבודה שלו מצויין.


הוא הקפיץ את כמות התרגול שאני עושה על גיטרה, ממשהו כמו 4-5 שעות בשבוע למשהו כמו 14 שעות בשבוע, וזה ממש כייף וממכר, מעבר לזה שאני מרגיש שאני משתפר ממש מהר, ובצורה הרבה יותר טובה מאשר אם הייתי מתאמן לבד. ממש אין מה להשוות את זה ללהתאמן לבד.


אז כל זה נחמד מאוד, אבל מה הקשר בין זה לפיתוח משחקים?


כמו שאמרתי בכותרת, המשחק הזה נותן לי סיבה לאופטימיות בכל הנוגע למשחקים חינוכיים. אם אפשר ליצור משחק שמלמד נגינה על כלי אמיתי, ושאנשים ירצו להתאמן איתו, אולי נוכל לצור משחקים שיגרמו לאנשים לרצות ללמוד אנגלית, לרצות ללמוד מתמטיקה או כל דבר אחר, באופן כזה שהתלמיד לא ירגיש שמכריחים אותו.


לנגינה על גיטרה יש לפעמים קצת תדמית של מרד, ושל קלות דעת. יש לי חבר מתקופת התיכון שהיה מבריז מבית ספר, ונשאר בבית ומנגן על הגיטרה. אבל בתחלס, ללמוד לנגן על גיטרה זה לא דבר קל, זה הרבה יותר קשה, ודורש הרבה יותר מאמץ מללמוד הרבה דברים אחרים. זה אומנם יותר מגניב מדברים אחרים, אבל זה גם מתסכל ואפילו כואב במיוחד בהתחלה, ודורש הרבה התמדה עד שמפתחים ממש יכולת. אז לגרום למישהו להתמיד בזה זה באמת לא קל, ואם rocksmith מסוגל לעשות את זה, אז אולי, יום אחד תלמידים בתיכון ילמדו מתמטיקה עם פליסטישן.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה